Eesti Rahva Muuseumi teadusprojektid toetavad muuseumide digiarengut
Reede, 29. november 2024
*
Eesti Rahva Muuseum käivitas 2024. aastal kaks mahukat teadusprojekti eesmärgiga toetada muuseumide digiarengut, leida uusi viise digitaalse kultuuripärandi kasutamiseks ja suurendada muuseumide koostööd mängutööstusega.
Projekt „Digitaalne kultuuripärand kui ühiskondlik ressurss“ keskendub Eesti muuseumide digiteeritud kogude kasutamisele. Märkimisväärne osa Eesti muuseumikogudest on juba digitaalselt kättesaadavad Muuseumide Infosüsteemi (MuIS) kaudu, kuid digipärandi võimalusi ei ole senini piisavalt ära kasutatud. Uurimistöö eesmärk on leida viise digitaalse kultuuripärandi laiemaks kasutuselevõtuks hariduses, ettevõtluses, andmepõhistes otsustes, huviteaduses ning koosloomealgatustes.
“Tahame uurimistöö tulemusel välja pakkuda lahendusi, mis võimaldavad digitaalset kultuuripärandit mitmekesisemalt rakendada. Üheks praktiliseks eesmärgiks on luua metodoloogiline tööriistakast, mis aitaks muuseumidel senisest paremini toetada inimesi ja kogukondi, kes soovivad digitaalset kultuuripärandit loovatel viisidel kasutada,” selgitab uurimisprojekti juht Pille Runnel.
ERM osaleb partnerina rahvusvahelises projektis „i-Game – Mängude koosloomekogukonna loomine, mis toetab innovatsiooni, jätkusuutlikkust, sotsiaalset sidusust ja ühiskondlikku arengut“.
Mängutööstus on kiiresti kasvav maailmamajanduse valdkond, mis avab uusi võimalusi ka muuseumidele ja aitab läbi atraktiivsete loovlahenduste jõuda uute sihtrühmadeni. Projekt otsib vastuseid küsimustele: Miks muuseumid ei suuda mängutööstuse potentsiaali ära kasutada? Miks muuseumidel mängude disainimine tihti ebaõnnestub? Millised on mängutööstuse peamised takistused mäluasutuste avatud juurdepääsuga digikogudel põhinevate mängude loomisel? Kuidas kaasa aidata muuseumide ja mängutööstuse koostööle?
i-Game eesmärgiks on luua koostööplatvorm, mis ühendab kultuuriasutusi, ettevõtjaid, muuseume, mängudisainereid ja kogukondi ning hakkab toetama mänguliste lahenduste loomist kultuuripärandi tundma õppimiseks. ERMi uurimisrühm teeb katseid digikogude kasutamisel mängude loomiseks, et aidata disainida mänge, mis toetaksid muuseumide sisulisi eesmärke näitustel ja haridustegevuses.
Lisainfo: https://igameproject.eu/ ja Digitaalne kultuuripärand kui ühiskondlik ressurss | Eesti Rahva Muuseum
Uurimisrühma kuuluvad Eesti Rahva Muuseumi teadusdirektor Pille Runnel ja teadussekretär Agnes Aljas.
Projekti „Digitaalne kultuuripärand kui ühiskondlik ressurss“ rahastab Eesti Kultuuriministeerium.
Projekti „i-Game – Mängude koosloomekogukonna loomine, mis toetab innovatsiooni, jätkusuutlikkust, sotsiaalset sidusust ja ühiskondlikku arengut” rahastab Euroopa Horisont.